Jesień i zima to czas wzrostu zachorowań, a szczególnie częste są wówczas infekcje górnych dróg oddechowych. Dlatego jedzenie podawane dzieciom w tym okresie powinno wzmacniać ich odporność, rozgrzewać oraz dodawać odpowiedniej energii potrzebnej organizmowi podczas mrozów. Warto zadbać o to, by nawet jesienią i zimą, gdy trudniej jest o świeże warzywa i owoce, zadbać o zbilansowaną dietę dziecka, bogatą w witaminy i minerały. Układając jadłospis na sezon jesienno-zimowy dla dziecka trzeba mieć przede wszystkim na uwadze dostępność poszczególnych produktów w danym okresie. Dania powinny być więc bogate w różnorodne produkty i przetwory zbożowe z dodatkiem sezonowych owoców i warzyw.

Jadłospis na sezon jesienno-zimowy

Co jeść by zwiększyć odporność

Jedną z najważniejszych witamin, które mają wpływ na odporność dziecka jest witamina D3, którą znaleźć można na przykład w tranie. Ponadto źródłem tej witaminy są również: 

  • węgorz,
  • śledź,
  • łosoś,
  • tuńczyk, 
  • sardynki,
  • makrela,
  • masło,
  • żółtko jajka,
  • ser żółty.

Podkreślić jednak należy, że to słońce jest elementem, który w największym stopniu wspomaga organizm do wytwarzania witaminy D. Dlatego w okresie jesienno-zimowym warto dodatkowo przyjmować witaminę D3 w postaci suplementów, wspierając odporność. 

Ponadto, by zmniejszyć ryzyko chorób warto podawać dziecku produkty mleczne, które pozytywnie wpływają na rozwój kości i mięśni, a jogurty dodatkowo poprawiają pracę układu pokarmowego i wzmacniają odporność. Jogurty naturalne zawierają probiotyki, które współpracują z układem immunologicznym. Probiotyki znaleźć można także w kapuście kiszonej, która ponadto pobudza apetyt i ma dużo witaminy C. Dodatkowym źródłem ważnych składników dla dzieci, które powinien zawierać jadłospis jesienno-zimowy są ryby. Zawierają one witaminę D3 i kwasy omega3, substancje poprawiające odporność na wirusy i bakterie chorobotwórcze. Bogatym źródłem witaminy D, żelaza i białka – są jajka. W okresie jesienno-zimowym dziecko potrzebuje jeszcze więcej energii by bawić się i uczyć, dlatego do jadłospisu dla dziecka warto dodać mięso, kasze i produkty węglowodanowe. Mięso ponadto zawiera dużo żelaza, dlatego dodaje sił i wzmacnia organizm.

Przykładowy jadłospis dla dzieci na sezon jesienno-zimowy

Układając jadłospis na sezon jesienno-zimowy dla dziecka warto mieć również na uwadze dostępność poszczególnych produktów w tym okresie. Posiłki powinny być kompilacją różnorodnych produktów i przetworów zbożowych, które w okresie jesienno-zimowym łatwiej zdobyć. Warto również znaleźć miejsce na sezonowe owoce i warzywa. 

Przykładowy dzienny jadłospis na sezon jesienno-zimowy dla dziecka:

Śniadanie: zupa mleczna (płatki owsiane na mleku), kanapki z żytnim razowym chlebem z masłem, sałatą, papryką, rzodkiewką i szynką wiejską, a do tego herbata z cytryną.

Drugie śniadanie: kanapka z chlebem pełnoziarnisty z masłem, serkiem i niskosłodzonym dżemem, a do tego jabłko.

Obiad: zupa ze świeżych pomidorów z ryżem, a na drugie danie duszona w warzywach pierś z kurczaka (można wykorzystać takie warzywa jak cukinia, cebula, fasolka szparagowa, dynia, czosnek) z ziemniakami i natką z pietruszki, a do tego kompot z jabłek.

Podwieczorek: naleśniki z owocami i herbata owocowa.

Kolacja: kanapki z bułek grahamek z masłem i serem żółtym, a do tego kakao.

Budowanie dziecięcej odporności w sezonie jesienno-zimowym to ważna sprawa dla każdego rodzica, dlatego poza dobrze zbilansowaną dietą, można wspomóc system odpornościowy odpowiednio dostosowanymi suplementami diety.